- Hoe zijn de wedstrijden georganiseerd?
- De wedstrijdklassen
- Lees de reglementen!
- Hoe maak je goede documentatie?
- Tenslotte …
Hoe zijn de wedstrijden georganiseerd?
Vanwege het beperkte aantal wedstrijdvliegers bestaat het Nederlands Kampioenschap alleen uit het onderdeel vliegen en wordt dit door de deelnemers van alle klassen gezamenlijk gevlogen. Alle deelnemers hebben gelijke kansen, of men nu met een F4C model vliegt of met een ARF schaalmodel.
Indien mogelijk, afhankelijk van aantal deelnemers en tijd, wordt er op een wedstrijddag drie rondes gevlogen, met een aantal verplichte en een aantal keuzefiguren. De gekozen figuren moeten overeenkomen met wat het echte vliegtuig ook kan. De score wordt bepaald door de punten voor de twee beste vluchten. Uiteraard moeten de figuren behalve goed, ook zo schaalgetrouw mogelijk worden gevlogen. De winnaars worden direct na de wedstrijd bekend gemaakt.
De beker van het Nederlands Kampioenschap Schaalvliegen wordt op de jaarlijkse KNVvL vliegersvergadering uitgereikt.
De statische beoordeling van de F4C, F4G en F4H modellen vindt plaats bij de twee Benelux Cup wedstrijden, naar de criteria van hun klasse. Hier worden dan ook de winnaars van deze klassen bekend gemaakt. In dit geval wordt de score bepaald door de punten voor de twee beste vluchten plus de statische beoordeling. Sportschaal wordt niet statisch beoordeeld en neemt op deze wedstrijden alleen deel aan het vliegen.
Han de Bouwer: “Is helemaal goed om eens mee te doen. Niet om te winnen. Maar als je je best doet om zo te vliegen als daar bedoeld wordt, krijg je een hele andere kijk op vliegen en ga je daardoor je vliegstijl veranderen met schaalvliegtuigen. Dat is tenminste mijn ervaring. Je gaat er veel netter door vliegen.”
De wedstrijdklassen
Sportschaal
Sportschaal is een instapklasse voor hen die geïnteresseerd zijn in het wedstrijdschaalvliegen. De vliegtuigen moeten op een bestaand vliegtuig lijken, maar worden niet beoordeeld op uiterlijk of bouwkwaliteit. Een ARF schaalmodel kan hier dus ook aan meedoen. Het gaat alleen om het vliegen van de figuren in de uitvoering zoals beschreven in het reglement.
Gewicht: maximaal 20 kg inclusief brandstof, maar exclusief accu’s.
F4C
F4C is een internationale wedstrijdklasse, waarin naast het vliegen, het model ook statisch beoordeeld wordt aan de hand van de door de bouwer aangeleverde documentatie. Het model moet zo goed mogelijk met het gekozen voorbeeld overeenkomen. De kwaliteit van het bouwen, de schaalzuiverheid, de details, het kleurenschema en de belettering zijn hier belangrijke beoordelingspunten.
Gewicht: maximaal 15 kg zonder brandstof, exclusief accu’s.
F4G
Voor F4G geldt dezelfde beschrijving als F4C, met als verschil het grotere toegestane gewicht. Mits voorzien van een eigen afwerking mogen ARF modellen ook meedoen, maar deze zullen een lager cijfer scoren voor statisch. De deelnemers aan deze klasse vliegen vooral met jets.
Gewicht: maximaal 25 kg inclusief brandstof.
F4H
F4H is ‘standoff scale’. De modellen worden vanaf 5 meter beoordeeld. Alle schaalvliegtuigen zijn toegestaan, m.u.v. modellen die in de F4C een 1e, 2e of 3e plaats nationaal of internationaal hebben behaald. Mits voorzien van een eigen afwerking mogen ARF modellen ook meedoen, maar deze zullen een lager cijfer scoren voor statisch. Het vliegen telt voor 2/3 mee in de score en de statische beoordeling 1/3.
Gewicht: maximaal 15 kg inclusief brandstof.
Motor(en): maximaal 100 cc.
Lees de reglementen!
Als je mee doet aan Sportschaal, F4C, F4G of F4H is het raadzaam om de reglementen te lezen. Hierin staan de eisen vermeld die aan model en documentatie gesteld worden, plus omschrijvingen van de vliegfiguren, hoe ze gevlogen dienen te worden en waarop beoordeeld wordt. De vliegfiguren als vermeld in de Reglementen F4C gelden ook voor het NK Schaalvliegen.
- Reglementen Schaal 2020 (PDF 807 kB)
- Annex NK schaalreglement 2014 (PDF 77 kB)
- Voor reglementen F4G en F4H zie:
Volume F4 Flying Scale Model Aircraft 2019 (PDF 3,27 MB)
Hoe maak je goede documentatie?
Je documentatie-set is hetgeen waar de jury je model mee vergelijkt, dus is het verstandig om éérst je documentatie-set te maken en aan de hand daarvan je model te bouwen. Ook is er vrijwel altijd sprake van tegenstrijdige informatie en door een goede selectie vooraf te maken, voorkom je een hoop gedoe bij de bouw van je model.
Dus kies de beste 3view die je kan vinden en neem die als basis voor je model. En maak een bewuste keuze uit de foto’s die voorhanden zijn … wat wil je dat de jury ziet? Mocht de 3view een fout bevatten, dan kan je dat als correctie aangeven op de 3view met een verwijzing naar een foto.
In de reglementen staan eisen die aan je documentatie gesteld worden … lees ze goed. In de klassen F4C en F4H mag je zelf kiezen of je je documentatie aanbied in een map of als kaarten. Hou er rekening mee dat de jury je model buiten moet beoordelen, soms ook bij stevige wind.
-
- Voorbeeld documentatie F4C (PDF, 4,1 MB)
- Voorbeeld documentatie F4H (PDF, 3 MB)
(Het formulier op de laatste twee pagina’s vindt je in het reglement “Volume F4 Flying Scale Model Aircraft 2015” hierboven.)
Tenslotte …
Laat je niet afschrikken door woorden als”reglementen” en “beoordeling”. De wedstrijddagen zijn in de eerste plaats gezellige dagen! Je hoeft geen professional van topniveau te zijn om mee te doen. Ook met een ARF schaalmodel ben je van harte welkom!